파노라마에 대한 환상, 다르게 보는 세상, 다르게 표현하는 세상. 이런 환상은 쉽게 깨버리기가 쉽지 않았다. 결국은 내가 직접 보고 사용해 봐야 깨뜨리고 또 한 걸음 나갈 수 있는 것들이었지만, 기회는 쉬이 오지 않았고 오랜 시간이 흘렀다. 그러다 우연한 때에 기회를 잡을 수 있었고, 좀 더 넓고 깊은 시선으로 세상을 바라볼 수 있었다.

평소의 사진 프레임으로 보는 사진 보다는 좀 더 극적이고 영화적인 장면을 담고 싶었다. 미장센이 갖추어지고 갖추어 지지 못한건 큰 문제가 아니었다. 눈에 보이는 장면들을 담으며 든 생각은 하나, 그렇게 담아가던 사진들 속에 결국에 내가 담은 사진들은 내가 원했던 장면인 것일까? 다시 힘을 빼고 내가 생각했던 장면들을 담았다. 골목에서, 길 위에서, 밤이건, 낮이건. 환경이 큰 문제는 되지 않았다. 다만 내가 담고 싶은 걸 담아 놓았는지 만이 고려되었을 뿐.

사진속에 남은 사진들은 절반은 밤, 절반은 낮의 사진이다. 이성이 깨어있는 낮의 사진 절반과, 이성보다는 본능이 좀 더 힘을 쓰는 해지고 난 뒤의 사진들 절반. 덕분에 낮의 사진은 사람들이 살아가는 모습, 해가 진 뒤의 사진들은 사람들이 시간을 소비하고, 소비하는 시간 속에서 개인의 취향을 소비하는 사진들이 주가 된다. 우리가 평소 살고 있는 세상과, 내가 녹아들어와 생활하고 있는 세상은 크게 다르지 않음을 체감하는 순간이, 결국은 이렇게 제 3자로 떨어져 나와 이미지로 자각하는 순간이 아닐까 한다.

평소 접하던 비율과 다른 사진으로 보는 이곳의 느낌은, 비일상의 시간으로 다가올 것 같은 생각이 든다. 하지만 결국은 우리의 일상적인 모습과, 이방인으로써 느낀 이곳의 일상을 여러사람과 공유하고 싶어 사진과 짧은 토막글로 거칠게 버무려 본다.

 

Illusions of panoramas, different worlds, differently expressed worlds. This illusion was not easy to break. Then, by chance, I could take a chance and see the world with a broader and deeper gaze.

I wanted to capture a more dramatic and cinematic scene than the picture I usually see with a picture frame. It was not a big problem for the ‘mise en scene’ to be equipped and not equipped. I think about the scenes I see, but are the pictures I have captured is that I have taken so long? I regained my strength and captured the scenes I thought. Alley, on the road, night or day, The environment was not a big problem. It was only considered whether I put what I wanted to contain.

The remaining pictures are half night and half day. Half the photographs of the day when the reason is awake, and half the photographs after the instinct becomes more powerful than the reason. Thanks to this, daytime pictures are the way people live, and after sunset, people spend their time, and in the time they spend, their photos are the ones that consume individual tastes. The moment we realize that the world we live in and the world I’m melting in aren’t much different from each other.

The feeling of this place, which is different from the usual ratio, is thought to be coming to an unusual time. But in the end, we want to share our daily life and the daily life we ​​felt as a stranger with many people.

  • Project Type : Street Photography
  • Camera : Fujifilm TX-1
  • Lens : EBC Fujinon 1:4 f=45mm
  • Project Year : April. 2019.